Роль мережевої взаємодії

 у організації та проведенні методичних обєднань

 учителів музичного мистецтва

 

 

  У сучасних умовах фундаментального значення набула інформатизація сфери освіти. Її зміст і якість, доступність, відповідність потребам конкретної особистості визначають стан інтелектуального потенціалу сучасного вчителя. Відмінною рисою сучасного етапу розвитку системи освіти є якісна модернізація всіх основних її компонентів, зокрема використання сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій (ІКТ).

   Використання ІКТ тісно пов'язано з розвитком комп'ютерних мереж. Мережеві технології активно використовуються у професійній діяльності,  дозволяють спільно використовувати ресурси – пристрої, що друкують, накопичувачі інформації великого об’єму, доступ в Internet, бази даних, відео і аудіоконтенти. Найсучасніші і перспективні способи роботи в мережі пов'язані з використанням колективного розподілу праці при спільній роботі з інформацією – розробці різних документів і проектів і т.д.

   Реальний процес освіти людини впродовж його життя – це систематичний процес "мережевої" культури взаємодії. Кожна людина впродовж життя вступає в якусь взаємодію з цією культурною "мережею", і ця взаємодія складає зміст індивідуального освітнього розвитку кожної людини.

   З приходом  Інтернету необхідність в створенні комп'ютерних мереж стали розуміти більшість учасників освітнього процесу. Організація  мережевої взаємодії і використання ресурсів Інтернету формує в педагогів специфічну логіку мислення, розвиває уміння відбору, аналізу, систематизації і роботи з великими об'ємами інформації.

   "Моральне самопочуття" педагогів в потоці суперечливої інформації залежить від рівня їх  освітнього рівня, особистого досвіду і багатьох інших складових. Важко заперечувати той факт, що життєві установки людей (особливо недостатньо підготовлених, які володіють незначним педагогічним досвідом), їх поведінка, багато в чому визначаються характером і змістом педагогічної інформації, яку вони одержують, у тому числі і по мережі.

   У процесі методичної роботи здійснюється підвищення наукового рівня вчителя, його підготовка до засвоєння змісту нових програм і технологій їх реалізації, постійне ознайомлення з досягненнями психолого-педагогічних дисциплін і методик викладання, вивчення і впровадження у практику  педагогічного досвіду, творче виконання перевірених рекомендацій, збагачення новими, прогресивними й досконалими методами і засобами навчання, вдосконалення навичок самоосвітньої роботи вчителя, надання йому кваліфікованої допомоги з теорії та практичної діяльності.

   Стратегія модернізації освіти вимагає значного оновлення освітнього процесу, висуває нові вимоги до якості освіти, які кожна окремо існуюча школа не спроможна поки що забезпечити. І саме така інноваційна форма роботи як мережева взаємодія забезпечує якісне проведення усіх інших  форм методичної роботи з педагогами. Мережева взаємодія  здійснюється за допомогою залучення усіх  наявних доступних ресурсів з метою урізноманітнення видів освітніх послуг.

   Методист РМК – це,  насамперед, носій інформації. Інформація для методиста – важливий ресурс, без якого він не може здійснювати свою творчу діяльність та спілкування. Інформація допомагає йому  підтримувати зв’язок з усіма категоріями педагогічних працівників та здійснювати професійно-педагогічне партнерство. Педагоги «з перших рук» отримують інформацію про нове, передове на семінарах, методичних об’єднаннях, практикумах, через Інтернет.

      Формування ефективної системи методичної роботи із вчителями музичного мистецтва займає чільне місце в діяльності методиста, перед яким стоять відповідні завдання:

  • виявлення та використання в роботі вчителів  найбільш ефективних форм, методів та прийомів навчання;
  • підвищення ролі  методичної служби  в формуванні професіоналізму вчителів;
  • організація інноваційної роботи педагогів;
  • узагальнення та поширення педагогічного досвіду.

   Можна вибрати різні шляхи вирішення цих завдань, але найбільш ефективним є підвищення професійної майстерності вчителів через організацію  мережевої взаємодії методичної служби та педагогів навчальних закладів.

   Із структурою методичної роботи тісно пов’язана послідовність  мережевої взаємодії з педагогами (РМК à методист à навчальний заклад (адміністрація) à  педагог), яка здійснюється за допомогою ІКТ. Матеріали методичних об’єднань, семінарів-практикумів, методичних аукціонів, методичних ігор, засідань, творчих звітів та лабораторій педагогів,  портфоліо та конспекти уроків кращих вчителів музичного мистецтва району розміщені на сайті методиста metodmuzirina.jimdo.com, систематизовані у електронному посібнику «Методична тека». Cтворення електронної бази досвіду роботи та WEB-сайту – ефективний спосіб презентації досвіду, досягнень, методичних знахідок методиста і педагогів району і є важливим елементом  в обміні досвіду з колегами.

   Але у мережевому спілкуванні існує ряд труднощів: боязкість спілкування; односторонній зв'язок. Для повноцінної роботи в мережі необхідні дискусія і налагодження контакту. Часто педагоги при залученні до роботи саме в мережі ставлять запитання: "Навіщо мені це потрібно?". Декого важко переконати, що це необхідно для самоосвіти. Коли ж через час демонструється результат, виникає здивування: "Чому про це раніше не сказали?".

   Виникають труднощі і в освоєнні різних технологій нового навчання – методом спроб та помилок. Мережева взаємодія допомагає знайти найпростіші і ефективніші шляхи навчання.

    Перевага мережевої взаємодії полягає в  донесенні  інформації до тих, хто готовий вчитися і розвиватися далі. Педагоги мають можливість розширити межі свого світогляду, зайнятися самоосвітою, самореалізуватися.